2012. február 04. szombat

Szívvédő mediterrán étrend

07_01_mediterranIkerpárok vizsgálata bizonyította, hogy a mediterrán étrend nemcsak azért tesz jót a szívnek, mert egészséges ételeket tartalmaz, hanem a szívműködés idegi szabályozását is kedvezően befolyásolja.

 

Az orvosok már régen megfigyelték, hogy Franciaországban vagy a görög szigeteken lényegesen kevesebb a koszorúér-betegség és ennek megfelelően a szívinfarktus, mint Európa más részein. A táplálkozáskutatók ezt jórészt a mediterrán étrend javára írták. Ez a diéta teljes őrlésű gabonafélékből sütött kenyeret, sok zöldséget és gyümölcsöt, halat, de főleg olyan többszörösen telítetlen zsírokat tartalmaz, mint az olívaolaj. Része a mértékletes alkoholfogyasztás – elsősorban a vörösboré –, viszont kevés benne a vörös húsból és a teljes tejből készült ételek.

 

A mediterrán étrenden élők "rossz" LDL-koleszterin vérszintje átlagosan alacsonyabb, és közöttük ritkább is a túlsúlyos, de ez önmagában nem látszik elégnek a szívvédő hatás magyarázatához. Gyakran emlegetik a francia paradoxont is, amelynek lényege, hogy noha az ottani konyha sokkal több vajat és telített zsírt használ, mint más országoké, Franciaországban a helyi vörösbor mértékletes fogyasztása védi a lakosság szívét.

   

Jun Dai és munkacsoportja 276 középkorú férfi ikerpárt tanulmányozott annak tisztázására, mi lehet a mediterrán étkezés titka. A résztvevők étkezését igen részletesen fölmérték, és genetikai vizsgálatokat is végeztek, hiszen az ikreknek csak egy része volt egypetéjű ikerpár, akik DNS-e azonos. A kutatók folyamatos EKG-felvételekkel figyelték, hogy mennyire hullámzik a vizsgálati alanyok szívműködésének üteme. Korábban több ilyen tanulmány igazolta, hogy ha a szívműködés ritmusa csak minimálisan változékony, az szívbetegségre, sőt hirtelen szívhalálra hajlamosít.

   

A mediterrán étrend kifejezetten növelte a szívműködés ütemének változékonyságát, ami igen kedvező, szívet védő hatást jelent. Ez a körülmény a kedvezőtlenebb étrendet fogyasztókéhoz képest 9-14 százalékkal csökkenthette a szívbetegség eredetű halálozás kockázatát.

 

A meglepő tudományos eredmény a Circulation: Cardiovascular Quality and Outcomes szakfolyóiratban jelent meg.

(hvg.hu)

Hozzászólások

Név *
Email
Code   
Küldés
Kapcsolódó cikkek :

» Etessük vagy tápláljuk?

Jogszabály készül a gyermekegészségügy védelmére.

» Porszívó a tengerből

Újabb tengeri műanyaghulladékból készült porszívó érkezett Magyarországra.  

» Segítsünk egy mosással!

Tide Tiszta Szívvel akció – idén is.

» Viszlát, gyógyhatás!

Étrendkiegészítővé válik számos termék.

» Vigyázz a szívedre!

Ha finomlisztből készült ételeinket teljes kiőrlésű gabonából készültre cseréljük, az már két hét elteltével jótékony hatással van szívünkre és érrendszerünkre.

Kövessen minket

facebook-logotwitter_logorss_logo

A legújabb szám

 aktualis 
 
2011. november-december

MaiPiac képek

A hónap kérdése

Milyen következményei lesznek az új „chipsadó” bevezetésének?

Loading...

Elérhetőségeink

Telefonszámunk:
+36 1 436 2000

Terjesztés HVG Kiadó Zrt.:
+36 1 436 2045

A Mai Piac szaklap szerkesztősége:
maipiac@maipiac.hu

Szerkesztőségeink címe:
1037 Budapest
Montevideo utca 14.

© 2011 WWW.MAIPIAC.HU